کتاب آشنایی با مفاهیم شبکه در UNIX

کتاب آشنایی با مفاهیم شبکه در UNIX

کتاب آشنایی با مفاهیم شبکه در UNIX

در این مطلب برای شما کاربران عزیز کتاب آشنایی و بررسی مفاهیم شبکه در سیستم عامل یونیکس | UNIX را آماده کرده ایم . این کتاب در ۹۸ صفحه به مباحث مختلف و مرتبط با سیستم عامل یونیکس می پردازد و ابتدا شمارا با این سیستم عامل آشنا می کند و سپس مباحث مرتبط با شبکه و معماری آن را بیان می کند که برای اطلاعات بیشتر عناوین سرفصل های مختلف کتاب در ادامه درج شده است که می توانید استفاده کنید و در بخش بعدی مطلب معرفی مختصری از سیستم عامل یونیکس قرار دادیم که می توانید آن را مطالعه کنید . موفق باشید 

توضیحات :

کتاب اشنایی با مفاهیم شبکه در سیستم عامل یونیکس به زبان فارسی : در این کتاب توجه ویژه به مباحث شبکه و سرویس های تحت شبکه در Unix شده است. از جمله مباحثی که در این کتاب پرداخته شده است از تاریخچه پیدایش سیستم عامل یونیکس ، حساب کاربری و اکانتینگ کاربران ، سرویس ایمیل ، آموزش ویرایش گر متنی VI ، کار با ترمینال و شل یونیکس و… اشاره کرد. این کتاب یکی از کاملترین کتاب های آموزش شبکه مبتنی بر سیستم عامل UNIX می باشد که به زبان فارسی تهیه شده است که امید است مورد توجه قرار بگیرد. 

سرفصل ها :

  • تاریخچه توسعه و تکامل یونیکس
  • چرا یونیکس ؟
  • سیستم عامل های سازگار با یونیکس
  • معماری یونیکس
  • هسته سیستم عامل و پروسه ها
  • کدهای اجرایی برنامه
  • ساختار سیستم پرونده یونیکس
  • پوسته یونیکس
  • پروسه های کلیدی یونیکس
  • و …

درباره سیستم عامل UNIX بیشتر بدانید :

یونیکس یک سیستم‌عامل چندوظیفگی و چند کاربره است که در سال ۱۹۶۹ به دست گروهی از کارمندان آزمایشگاه‌های بل متعلق بهشرکت تلفن و تلگراف آمریکا (.AT&T Corp) شروع به توسعه شد. این گروه را کن تامسون، دنیس ریچی، برایان کرنیگان، داگلاس مکیلرویمایکل لسک و جو اوسانا شکل می‌دادند. یونیکس در آغاز به زبان اسمبلی نوشته شد اما در سال ۱۹۷۳ به طور کلی به زبان سی بازنویسی شد، که این کار توسعه یونیکس و هم پورت کردن آن به دیگر سکوها را ساده‌تر می‌کرد. یونیکس در ابتدا برای استفاده در بل سیستم در نظر گرفته شد ولی از اواخر دهه ۷۰ .AT&T Corp مجوز یونیکس را به طرف‌های بیرونی مختلفی داد که منجر به گونه‌های آکادمیک و تجاری از یونیکس شد، مانند BSD از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، AIX از آی‌بی‌ام، SunOS/سولاریس از سان مایکروسیستمز و زنیکس از مایکروسافت. شرکت تلفن و تلگراف آمریکا در ابتدای دهه ۹۰ حقوق خود در یونیکس را به شرکت نوول فروخت که نوول هم تجارت یونیکس را به شرکت سانتا کروز اوپریشن در سال ۱۹۹۵ فروخت؛ ولی نشان تجاری یونیکس در اختیار اوپن گروپ که یک کنسرسیوم استانداردهای تجاری است قرار گرفت و این گروه این نشان را به نام خود ثبت کرده است. تنها سیستم‌هایی که به صورت کامل با مشخصات یونیکس یکتا سازگار باشند و مبلغی پول به کنسرسیوم اوپن گروپ بپردازند، واجد شرایط استفاده از نام یونیکس هستند. دیگر سیستم‌ها می‌توانند شبه یونیکس نامیده شوند، هرچند که مؤسسه اوپن گروپ این نام را رد کرده است.

 

 مباحث دیگر مربوط به سیستم عامل را می توانید در این بخش مشاهده نمایید . 

دروس تخصصی سیستم عامل شبکه های کامپیوتری

جعبه دانلود

عنوان : دانلود کتاب آشنایی با مفاهیم شبکه در UNIX لینک دانلود : دانلود با لینک مستقیم

دیدگاه خود را بیان کنید